Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål omkring:

  1. Sådan fungerer VinoVenue
  2. Medlemskabet
  3. Smagekasserne
  4. Vinene og kvaliteten
  5. Bestillinger og køb
  6. Levering
  7. Generelle ting om VinoVenue
  8. Fortrydelsesret

Sidder du inde med et spørgsmål, du ikke har fået svar på, er du velkommen til at kontakte VinoVenue.

1. Sådan fungerer VinoVenue

VinoVenue er en vinklub. Medlemmer kan handle frit i vinklubben uanset hvordan de er kommet ind i klubben.

Vinklubben:

I vinafdelingen køber du som udgangspunkt 4 smagekasser om året - fra 4 forskellige vindistrikter. Smagekasserne udkommer i februar, maj, august og november og består altid af 6 forskellige vine og et flot magasin. Herved får du sammenkædet vinens smag med distriktets kultur, historie og traditioner.

Vi udsender altid et medlemsbrev via e-mail, når der kommer en ny smagekasse.

I vores netbutik kan du købe aktuelle vine og smagekasser. Her kan du desuden finde andre vine og tidligere smagekasser, som du kan få leveret sammen med den nye smagekasse.

Du skal selv gennemføre handlen i shoppen - vi sender kun vin, der er betalt.

Fællesindkøb
Ved introduktionen af et nyt vindistrikt, beder vi producenterne om en rabat, som vi giver videre til medlemmerne. Derfor kan du de første 3 måneder fra udgivelsen spare 15-20% på dine favoritter i smagekasserne. Husk at du opnår gratis fragt ved bestilling af mindst 36 flasker.

Abonnement:

Du kan tilmelde dig abonnement på vinklubbens smagekasser.

Når du tilmelder dig VinoVenue abonnement, vil vi fremover automatisk sende dig kvartalets smagekasse, i februar, maj, august og november måned. Uden du skal gøre noget aktivt!
Du kan dog afbestille smagekasser, du ikke ønsker.

2-3 uger før smagekassen leveres vil vi sende dig en email og en sms, med information om distriktet og vinene. Det er kun til orientering, og du behøver ikke gøre noget. Betalingen trækkes via Betalingsservice i starten af den følgende måned. Hvis du mod forventning ikke ønsker at modtage smagekassen, klikker du blot på afbestillings-linket i vores mail.
Du vil også kunne ændre på leveringstidspunktet, ligesom du naturligvis også vil kunne supplere bestillingen med andre vine og øl.

Du skal være logget ind på vores webshop og så klikker du her: tilmeld abonnement

 


2. Medlemskabet

Hvordan bliver jeg medlem?
I øverste højre hjørne af hjemmesiden, kan du klikke på 'Bliv medlem' og derefter benytte dig af vores velkomst-tilbud.

Hvad koster medlemskabet?
Medlemskabet er gratis og uforpligtende - vi kræver ikke, at du køber et bestemt antal flasker.

Hvordan melder jeg mig ud?
Du kan når som helst vælge at opsige dit medlemskab af VinoVenue. Du skal blot sende en e-mail til os, hvor du opgiver dit navn og adresse.

Er mine personlige data beskyttet?
Ja! Dine personoplysninger behandles fortroligt og lagres under sikre forhold i overensstemmelse med gældende lovgivning. Du har ret til indsigt i dine personoplysninger, og kan se dem, når du logger ind på din konto i vores webshop. Du kan ændre i dine personoplysninger ved henvendelse til VinoVenue.

Hvordan kan jeg få mere at vide om VinoVenue?
Du er altid velkommen til at ringe til os på 7022 4040 eller sende en mail til info@vinovenue.dk med dine spørgsmål. Du kan følge os på Facebook,  her informerer vi løbende om, hvad vi har på programmet i fremtiden, så du kan blive opdateret på, hvad VinoVenue laver i det daglige. Endvidere udsender vi nyhedsmail til alle medlemmer 1-2 gange om måneden.

Kan jeg anbefale VinoVenue til mine venner?
Ja, for vi vil meget gerne have endnu flere medlemmer - jo flere medlemmer des bedre vilkår kan vi skabe. Du kan altid ringe eller e-maile til os, hvis vi skal sende dig lidt materiale, du kan dele ud af. Kontakt os hvis du ønsker at få tilsendt lidt materiale, du kan give videre.

3. Smagekasserne i vinklubben

Hvad er der i smagekasserne?
Smagekasserne indeholder 6 forskellige vine fra det udvalgte distrikt plus VinoVenue-magasinet, som fortæller om distriktet. Vinene er udvalgt så de giver dig et alsidigt indtryk af distriktets vinproduktion.

Smagekasserne bliver sammensat efter meget grundige undersøgelser. Først besøger vi et større antal vingårde i det udvalgte område. Her foregår første smagning og dermed udvælgelsen af de vine, som skal have chancen for at komme med. Anden smagning sker efter vinene er bragt hjem til Danmark og er faldet til ro.

Alle vine bliver målt op imod hinanden - pris og kvalitet bliver vurderet og kun de absolut bedste bliver valgt ud. Af 20-40 vine bliver 6 således udvalgt til at repræsentere distriktet over for VinoVenues medlemmer.

Tredje smagning foregår i forbindelse med karakteriseringen af den enkelte vin. Her er det kun én vin ad gangen, så vi får alle nuancer med. På den måde gør vi alt, hvad vi kan for at sikre den højest mulige kvalitet.

Hvad koster smagekasserne?
Hver smagekasse koster ved udgivelse 549 kr. for 6 forskellige vine og magasinet.

Hvornår udkommer smagekasserne?
Der udkommer en ny smagekasse primo februar, maj, august og november. Vi udsender et medlemsbrev via e-mail, når der kommer en ny smagekasse. I mailen kan du læse om distriktet, og hvad der er karakteristisk for vinene i smagekassen. Mailen indeholder et link til vores webshop, hvor du kan købe den nye smagekasse.

Er jeg forpligtet til at købe smagekasserne?
Nej, du er ikke forpligtet til at købe smagekasserne.

Modtager jeg vin automatisk?
Nej, du skal selv bestille, hvis du ønsker at købe vin - og smagekasser. Vi sender kun vin, der er betalt.

Hvis du har tilmeldt dig abonnement på smagekasserne, vil vi sende dig smagekassen, med mindre du afbestiller. Se under pkt. 1.

Hvad står der i magasinerne?
Magasinerne giver dig sammen med smagekassen en oplevelse af at være i det enkelte vindistrikt. Magasinerne fortæller om det enkelte distrikts historiske og kulturelle baggrund samt, hvordan vinene bliver til, og druerne dyrkes. Derudover fortælles der om markante personligheder, og alt det man først finder ud af efter længere tid i området. Vi fortæller i populær form - uden snobberi.

Det betyder ikke, at entusiasterne skal holde sig væk, men VinoVenue skal være interessant for alle. Meget af det vi fortæller i magasinerne, kan man ikke læse i de store internationale vinblade - selv med stor viden om vin, kan man have glæde af VinoVenue.

4. Vinene og kvaliteten

Hvor kommer vinene fra?
I udgangspunktet finder vi vine fra hele verden. Vi udvælger altid vinene i det distrikt, vi arbejder med, og præsenterer således altid mindst 6 forskellige vine fra samme distrikt.

Hvordan udvælger I vinene?
Efter besøg på et større antal vingårde i det respektive distrikt, starter vi med at udvælge 40-60 vine, som skal have chancen for at komme med. Vinene er altid fremstillet på lokale druer, så man får mulighed for at smage, hvad distriktet formår.

Når vinene har været bragt hjem til Danmark og er faldet til ro, måler vi dem op imod hinanden - pris og kvalitet bliver vurderet og kun de absolut bedste bliver valgt ud. Således bliver 6 flasker udvalgt til at repræsentere distriktet over for vores medlemmer i vores smagekasser.

Hvorfor er der bundfald i nogle vine?
Bundfald i vin er normalt et tegn på, at det er en lagret vin, som har ligget nogle år på flaske. Moderne forbrugere er blevet så uvant med bundfald at mange fejlagtigt betragter det som en skavank.

Vin der skal have lang tids flaskelagring afsætter dog hyppigt vinstenskrystaller, som er hvide i hvidvin og røde eller sorte i rødvin. Desuden udskiller rødvinene garvesyrer og anthocyaner, som er pigmenter, der udover at give farve og smag også er med til at forsyne vindrueplanten med et immunforsvar, der bekæmper bakterier, virus og svampe.

Det tykke bundfald i vintage portvin er et særligt dramatisk eksempel herpå. Vinproducenterne efterlader med vilje flere tartrater (vinsyrer) og fenoler (farvepigment, farvesyre og dufte) i vine, der skal kunne holde sig længe på flaske, så de kan udvikle de egenskaber, der giver vinen bouquet. Mange af de vine du kan købe hos VinoVenue indeholder bundfald, hvilket som sagt er et kvalitetstegn. Du skal derfor huske at dekantere eller filtrere vinen før servering (se afsnittet herunder).
Kilde: Jancis, Robinson, Oxford Vin Leksikon, Gads Forlag 1997.

Hvordan og hvorfor dekanterer man en vin?
Jo mere luft en vin får inden du serverer den, desto mere folder den sig ud i duft og smag. Nogle 'tunge' vine kræver mere luft, hvorfor de bør dekanteres i god tid inden servering.

Selve dekanteringen består i, at man hælder vinen fra flasken over i en anden beholder, for eksempel en karaffel. Hvis der er bundfald i vinen (se afsnittet ovenfor), er det en god idé at filtrere vinen samtidig. Du kan bruge alt fra en almindelig køkkensigte til et mere moderne aggregat i smart design.

Ved alle vine, du kan købe hos VinoVenue skriver vi vores anbefaling til, om hvorvidt du kan eller skal dekatere vinen før servering - og i så fald hvor mange timer før.

Der er prop i vinen, hvad gør jeg?
Trikloranisol eller TCA er den tekniske betegnelse for 'prop'. Angrebet kan have mange forskellige årsager, og kommer ikke udelukkende fra proppen. Når det kommer fra proppen, kan det skyldes, at den er inficeret med en skimmelsvamp, men det kan også være bivirkning af brug af sprøjtemidler med indhold af klor eller fra træbehandlingsmidler i korkproduktionen. I de seneste år er man blevet opmærksom på, at det også kan komme fra rengøringsmidler fra vinproduktionen, hvor slanger og udstyr har været vasket med klorholdige rengøringsmidler.

Ud fra denne viden er branchen blevet meget opmærksom på, at holde klor i enhver form væk fra produktionen, hvilket har medført en væsentlig reduktion af inficerede propper og dermed vin.

Det er altid en god idé at dufte til korkproppen, når du har åbnet en flaske vin. Proppen vil nemlig afsløre, om vinen er god eller om den er inficeret med 'prop'. Du kan kende 'prop', hvis duften er i retning af sur karklud eller en gammel fugtig kælder.

Professor i vinkemi ved Davis University i Californien, Andrew Waterhouse, har foreslået, at man kan lægge et stykke husholdningsfilm af polyethylen, som de fleste har i deres køkkenskuffe, i en kande eller skål og hælde vinen over. Plasten vil tiltrække Trikloranisolen, og så er vinen drikkelig efter nogen tid. Hvis vinen er voldsom inficeret, kan det dog være nødvendigt at vente et par timer.

Oplever du 'prop' i en vin fra VinoVenue, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi vil herefter sende dig en erstatningsflaske eller refundere vinens pris.

 

5. Bestillinger og køb

Hvordan bestiller jeg vin?
Du kan altid bestille vin på vinovenue.dk og vælge leveringsuge. Brug dit personlige login, som fremgår af din velkomstmail. Du kan også bestille ved at ringe til os på 7022 4040 eller skrive til info@vinovenue.dk.

Når du i webshoppen har fundet den vare, du ønsker, tilføjer du den til kurven. Herefter gennemfører du købet som i alle andre webshops. Når du er logget ind, vil shoppen huske din faktura- og leveringsadresse, så du blot skal godkende ordren. Du skal betale med kort (danske og udenlandske) for at gennemføre ordren. Hvis du vil spare fragten, kan du angive, at du selv henter din vin hos os.

Kan jeg købe ekstra af vine, jeg godt kan lide?
Ja, du kan efterbestille de vine, du særlig godt kan lide. Vin bliver lagerført, så længe der er tilstrækkelig stor efterspørgsel.

Hvad er 'Fællesindkøb' på vin?
Ved introduktionen af et nyt vindistrikt, beder vi producenterne om en rabat, som vi giver videre til medlemmerne. Derfor kan du de første 3 måneder fra udgivelsen spare 15-20 % på dine favoritter i smagekasserne.

 

6. Levering

Hvad koster levering?
Levering koster DKK 59,00. Leveringer på mindst 36 flasker vin sendes fragtfrit.

Kan I levere i mit område?
Ja, vi leverer med Post Danmark. Som udgangspunkt vil du modtage vores varer i løbet af onsdagen mellem kl. 8 og 20. Det kan måske være en fordel for dig at få leveret på din arbejdsplads. Du tilføjer leveringsadresse, når du bestiller varerne i netbutikken.

Hvis du bor på en ikke-brofast ø, kan varerne blive forsinket en dag eller to.

Du kan også vælge at afhente din vare på VinoVenues adresse: Søtoftevej 74, 4100 Ringsted - bemærk at dette skal ske senest 14 dage efter bestilling.

Hvornår får jeg varen?
Når du bestiller i shoppen eller via telefonen, kan du selv bestemme, hvilken uge, du ønsker at modtage dine varer. Du vil modtage en e-mail om leveringsdagen, når vi afsender varerne.

Hvilken dag får jeg varen?
Vi leverer med Post Danmark. Som udgangspunkt vil du modtage varerne i løbet af onsdagen mellem kl. 8 og 20. Det kan måske være en fordel for dig at få leveret på din arbejdsplads. Du tilføjer leveringsadresse, når du bestiller varerne i netbutikken.

Hvor stilles den bestilte vare?
Hvis du ikke har nævnt andet sættes kasser med varer ved din hoveddør. Er det risikabelt eller udsættes emballagen for regn, er det en fordel at bede om at få varerne sat i en carport, et skur eller lignende.

Hvis leveringen går galt
Hvis leveringen ikke lever op til dine forventninger, beder vi dig kontakte os, så vi kan forbedre vores service til næste gang. Skulle flaskerne bortkomme eller gå i stykker under transporten til dig, erstatter vi dem naturligvis. Det er vores ansvar, at du får din vin!

Kan jeg selv hente min vare?
Ja, når du bestiller i shoppen, kan du angive, at du ønsker at afhente dine bestilte varer på VinoVenues adresse: Søtoftevej 74, 4100 Ringsted - bemærk at dette skal ske senest 14 dage efter bestilling. For at gennemføre ordren i shoppen skal du betale - herefter vil varerne være klar til afhentning. For at lette udlevering, beder vi dig medbringe en kopi af ordrebekræftelsen.

Kan jeg bytte mine varer?
I VinoVenue har du 14 dages ombytningsret for uåbnede og ubeskadigede flasker. Du kan ombytte til andre varer eller bede om at få pengene tilbage. Bemærk at du selv skal dække udgifterne for returneringen. Husk at kontakte os inden du sender noget retur til os, da vi fremsender dig pakkelabels mv. til kassen.

Hvem bærer risikoen for ødelagte eller forsvundne flasker?
Skulle flaskerne bortkomme eller gå i stykker under transporten til dig, erstatter vi dem naturligvis. Det er vores ansvar, at du får din bestilte vare!

Kan vin tåle frost?
Ved temperaturer under frysepunktet og ned til ca. -10 °C, lider vinen ingen overlast, og vil hverken forringes i duft eller smag. Grundet emballagen og naturligvis vinens alkoholindhold, vil nedfrysningen tage sin tid, hvorfor for eksempel nattefrost ikke vil forringe vinens kvalitet. Hvis der er udsigt til at temperaturen kommer under -10 °C, vil vi udsætte leveringen til senere. Vi har tidligere lavet en test, hvor vi nedfrøs en vin til -21 °C og derpå tøede den op for at sammenligne duft og smag med en vin, der ikke havde været frossen. Der var ingen ændringer at spore.

 

7. Generelle ting om VinoVenue

Hvor længe har VinoVenue eksisteret?
Vinklubben VinoVenue blev startet 2002 med det formål at udbrede vores egen begejstring for vin, og de fantastiske personer og historier, der ligger bag.

Hvem står bag VinoVenue?
VinoVenue blev stiftet i 2002 af Kenth Poulsen. Formålet var at udbrede den begejstring og fascination, som Kenth selv følte - ikke kun omkring den gode vin, men også kulturen og de historier, der lå bag vinen - til alle andre der måtte være interesseret. Konceptet var fra begyndelsen at lave en smagekasse med 6 forskellige vine og et magasin, der fortalte om det enkelte vindistrikt. Lige siden har VinoVenue udsendt fire nye smagekasser med tilhørende magasin hvert år, og Kenth Poulsen har været i mere end 50 distrikter over hele verden.

Hvordan kommunikerer VinoVenue med medlemmerne?
Alle nye medlemmer modtager en velkomstmail som blandt andet indeholder et personligt login til webshoppen. VinoVenue udsender ca. 3 gange om måneden et nyhedsbrev via e-mail. Derudover kan du følge VinoVenue på Facebook.

8. Fortrydelsesret

Kan jeg fortryde mit køb?
Ja, i VinoVenue har du 14 dages ombytningsret for uåbnede og ubeskadigede flasker. Du kan ombytte til andre varer i VinoVenue eller bede om at få pengene tilbage. Du skal selv betale omkostningerne i forbindelse med at sende varerne retur. Husk at kontakte os inden du sender noget retur. Skulle flaskerne gå i stykker under transporten til dig, erstatter vi dem naturligvis.

Jeg har afsendt min vare som fortrydelse - hvad så?
Har du sendt en vare ind til fortrydelse eller reklamation vil du altid få tilsendt en mail når vi har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse/reklamation.

Kan jeg melde mig ud af klubben igen?
Ja, du kan når som helst vælge at opsige dit medlemskab af VinoVenue. Du skal blot sende en e-mail til os, hvor du opgiver dit navn og adresse.

Overvejer du at blive medlem?

Vi har altid et særligt velkomsttilbud til medlemmer. Klik dig videre og se mere her